97
626  2 мин
В повечето случаи хората изпадат в крайности. Те или са много успешни в работата си, но личният им живот е пълна трагедия, или се отдават напълно на семейството си, но загърбват страстта си и желанието за принос към света. Те просто смятат, че трябва да жертват едната сфера на живота си в името на другата.
Съгласна съм, че балансирането между работата и семейството е огромен проблем и определено не е лесно за постигане. Това, обаче, не значи, че не е възможно! Вярвам, че всички ние заслужаваме да имаме щастие и успех и в двете. Освен това смятам, че съм постигнала това в собствения си живот, използвайки няколко ефикасни стратегии.
Днес реших да споделя част от тях и да ви дам 6 ключа, с които да се доближите до този мечтан баланс:
- Планирайте. Стресът в това да жонглирате между работата и дома се проявява най-вече, защото се пускате по течението. Вместо това опитайте да планирате предварително работната седмица, когато знаете, че ще имате по-малко време и ще ви бъде по-натоварено. Например, един от най-големите проблеми за дамите е, че след работа трябва да мислите какво да приготвите за вечеря, какво има в хладилника, трябва ли да напазарувате и какво. Затова още в неделя си направете план с няколко ястия и предварително напазарувайте нужните продукти.
- Намерете помощ. Примирете се, че не можете да свършите всичко сами и станете отборен играч. Потърсете хора, които могат да ви помагат. Например, в бизнеса си съм много благодарна, че имам прекрасен екип, на който мога да делегирам. Затова ако работите за себе си – не правете всичко, а си наемете поне един помощник. Ако пък сте служители и работите в компания, сигурна съм ,че може да намерите съмишленици и доверени хора сред колегите си, с които да си помагате взаимно при нужда. За семейството си също потърсете помощ – баби, дядовци или други роднини, детегледачка, близка приятелка, а защо не и доверена съседка.
- Създайте ритуали. Ако отделяте много време на работата си, за да сплотявате семейството, са много полезни ритуалите. Това са моменти, когато правите нещо заедно с половинката и децата. Например: винаги да вечеряте всички заедно по едно и също време, да си имате филмова семейна вечер, или пък настолни игри за цялото семейство.
- Време за себе си. Отделянето на време за себе си трябва да бъде приоритет. Това е нещо, което трябва да направите, без значение дали и колко сте уморени. Как точно да прекарате това лично време, зависи изцяло от вас – практикуване на любим спорт, разходка в парка, спа, масаж, четене на книга и изобщо всичко, което ви прави щастливи и ви зарежда.
- Споделяйте със семейството си. Чрез вашите думи и действия вашето семейство трябва да знае, че е приоритет в живота ви, но също така е полезно любимите хора да са наясно, че работата също е важна за вас. Лично аз работя много, но и мъжът ми, и Филип уважават това, защото знаят, че когато прекарваме време заедно – то е качествено и имат 100% от моето внимание. Освен това понякога при лайфове или уебинари, оставям детето с мен в стаята, за да може той да усети какво правя и да свикне, че мама понякога работи.
- Не пропускайте важните моменти. Ще има специални моменти в живота на семейството ви, които най-вероятно ще се случват в работно време – футболен мач, училищен концерт, реч. Не ги пропускайте и не се страхувайте да помолите за свободен ден или няколко часа. Повечето работодатели и мениджъри също имат семейства и разбират тези ситуации. Говорете с шефа си, обяснете му колко е важно за вас да отидете, предложете план как това да не повлияе на работния процес – например, да наваксате с работата след работно време или през уикенда.
За още стратегии и тънкости по темата – заповядайте в новия ми уебинар „Как да имаме успешна кариера и щастливо семейство?”: ТУК >