109
996  2 мин
Само ден беше нужен на всички служители в средно голям работен колектив да преосмислят начина, по който изпълняват трудовите си ангажименти. Собственикът на бизнеса приложи един безспорен психологически механизъм, който накара всички работници сами да пожелаят да бъдат по-ефективни. Той беше отчаян, защото подчинените му нямаха мотивация и проблемът се задълбочаваше. Фирмата търпеше загуби, защото не успяваше да изпълни в срок поръчките от клиенти. Нещата не изглеждаха никак розови.
Макар да познаваше всеки един от служителите, той просто не намираше правилния подход да вдъхнови целия екип. Обърна се към мен с молба за помощ.
Аз го попитах следното: „Какво най-много обичат да правят във времето за почивка работниците?“.
Обясни ми, че когато си вземат глътка въздух от поставените задачи – пред кафемашината се извива опашка. Това дори го ядосваше, защото според него кафето разконцентираше всички и автоматът за топли напитки сякаш беше неговият най-голям враг.
Накарах го да се замисли дали не може да използва кафе машината като свой съюзник.
„Не! Как би могло да стане това? Като вдигна цената на напитките ли?“ – отвърна той.
От предположението му стана ясно, че макар да притежава отличен бизнес нюх, този господин има доста какво да научи за психологията в бизнеса. Дадох му идея да награди екипа с един ден, в който всички напитки в кафемашината са безплатни. Без значение дали точно тогава колективът е постигнал особено завидни резултати. Просто да се обоснове за жеста с твърдението, че работата върви чудесно.
Собственикът ме послуша. Сложи табели с надпис: „Вашият труд направи компанията най-проспериращата през 2023 г. Благодаря! През целия ден напитките от кафемашината ще са безплатни!“.
Това беше повратният момент в компанията. Всички служители приели безплатното кафе като комплимент и още същия ден половината от работниците останали да се трудят допълнително, по собствено желание. Ентусиазмът заразил всички във фирмата и това било очевидно дори за незрящ човек. Два месеца по-късно компанията откри нов филиал. Разбира се, преди това бизнесменът проведе няколко консултации с мен и прозря колко е важно да инвестира в добрите отношения със служителите. Приложи още промени, които бяха приети радушно, а денят за безплатно кафе стана традиция в месеца.
Какво му убягваше преди да предприеме жеста към работниците? Хармоничната трудова обстановката. И тук не говорим просто за уютно обзавеждане и модерна техника. Става дума за онази невидима атмосфера, която прави хората по-продуктивни. Това е само един елемент от познанията по бизнес психология, които трябва да притежава един ръководител. Останалите са свързани с уменията за комуникация, адаптиране към новото, гъвкавост, манипулация и т.н.
Цяла наука си е и поддържането на отношения с клиенти. В крайна сметка всички те са твои работодатели, макар ти да си шефът на фирмата. Неслучайно е толкова популярен изразът „Клиентът винаги има право“. Но, слагам едно голямо „Но“. Пред потребителите трябва да изглежда, че те са винаги с приоритет. Пред работниците също. Бизнесменът е този, който да успява да лавира в това убеждение.
Успешният лидер носи отговор както за просперитета, така и за провала. Също както във футбола – ако отборът загуби – треньорът отнася най-голяма критика. В крайна сметка никой не се ражда научен и това е добрата новина всъщност. Знанията за управление на колектив могат да се усвоят. Ако искаш да разбереш как да управляващ ефективен екип – за теб ще е изключително полезно новото му обучение – „Психология в бизнеса“. ТУК >